Det kan du læse i weekenden
The History of Photography is a History of Shattered Glass
Der er noget smukt og dybt ubehageligt ved synet af et enormt fly, der flyver forbi de gyldne ruder på Mandalay Bay hotel i Las Vegas, hvor Stephen Paddock dagen forinden havde knust to ruder for bedre at kunne skyde og dræbe 59 personer. For det er ikke synet af de dræbte eller sårede vi ser, men sporene fra drabet, og ubehaget bliver vi ikke vist, men er noget vi må tænke os til. Det er med andre ord fraværet af den reelle tragedie, der udgør det tragiske.
Således skriver den amerikanske forfatter, fotograf og kunsthistoriker Teju Cole i et essay om tragedier og knuste ruder, og dermed indskriver Cole sig i en rig tradition for essayister, der behandler fotografiets evne til at indfange fortællinger og øjeblikke, hvor også Susan Sontags On Photography står som en lysende stjerne.
Fra masseskyderiet i Las Vegas bevæger Cole sig mod det knuste glas’ betydning i fotokunsten; fra Eugène Atget over Andre Kertesz til Brett Westonm hvor sidstnævntes fotografi Untitled (Broken Window, San Francisco) viser et stort sort ingenting mellem stykker af ødelagt glas. Man fristes ti