Danmark skal på ananaskur
Ananas betyder på guaraní den uovertrufne frugt. Denne etymologiske oprindelse manifesterede sig pludselig på facebook den 4. Februar 2010, som et social media eksperiment med det markante formål at gøre op med det seneste årtis ”fordummende reality-tv”. Facebook-gruppen med titlen ”Kan den her ananas få flere likes end Sydney Lee?” har i løbet af to år mobiliseret intet mindre end 281.291 såkaldte ’likes’ på Facebook, hvilket i realiteten svarer til 281.291 medsammensvorne ananister. Uden videre sammenligning fik Helle Thorning-Schmidt 33.564 personlige stemmer ved det forgangne folketingsvalg. Den officielle statement bag den populære non-profit organisation lyder: ”Vi er trætte af indholdsløs TV uden noget på hjerte og hjerne. Vi vil have indflydelse på fremtidens TV!”
To års kollektiv brainstorm på Facebook gruppens side har resulteret i, at medie-mastodonten Danmarks Radio også har fået øjnene op for organisationen, med hvem de nu har indgået et midlertidigt research-samarbejde, der skal fremme udviklingen af media-content.
Vi, en navlepillende generation, er langsomt begyndte at røre på os. Vi, en fordrukken grupp