Print artikel

Afsnit 2: Havets rynker

Anbefaling
11.03.21
I afsnit to dykker vi ned i Peter Højrups roman 'Til stranden'.

I andet afsnit af ATLAS’ nye podcastserie Havets stemmer tager vi afsæt i Peter Højrups roman Til stranden. Med dén i hånden føres vi ud i en undersøgelse af havet som epicenter for et uoverskueligt net af handlinger og konsekvenser, der har en afgørende rolle at spille i klimaet og verdens ulighed. Vi møder både Niels, der har sejlet verden rundt på reelt set ubrydelige kontrakter, men som i dag styrer sit eget slæbebådsfirma, og den maritime cirkusartist Abigael, der gennem sine performances viser i retning af en mere bæredygtig og solidarisk fremtid. Desuden besøger vi marinebiologen Emil, der beskriver havundersøgelsestogter i Grønland og på Svalbard, og som introducerer os til de konservative Søkongers kamp for overlevelse i en ny virkelighed af generel nordlig migration i en arternes flugt fra overophedning.

Lyt til podcasten her eller direkte i afspilleren herunder. Du kan også finde den i din foretrukne podcastapp.

Vil du læse videre?

Få fri adgang til alle vores artikler, og opsig, når det passer dig.

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.