MIT SYN
Jeg spekulerer på, hvordan et fotografi, jeg aldrig har set, kan have så stor en indflydelse? Et foto, der aldrig er blevet vist uden for hjemmet af den familien det tilhørte.
Det er et fotografi, der står alene. Det eksisterer på et andet niveau end andre fotografier. Det er som en fortælling, der beretter om alle fotografierne. Og det er det fotografi, der er tættest på kernen i kærlighed og fotografi.
I sin bog Det Lyse Kammer forsøger den franske filosof og teoretiker, Roland Barthes, at finde frem til et fotografi, der kan gengive sandheden om hans afdøde mor.
Det er et gammelt falmet fotografi med stumpe hjørner, der viser to små børn stående foran en lille træbro i en glasvinterhave.
Vinterhavefotografiet.
Barthes beskriver hvordan hans fem år gamle mor, stående ved siden af sin ældre broder, holder fast i sin finger med den anden hånd, som børn ofte gør.
Det er i dette fotografi af et barn, som er hans mor og som bliver hans mor. Som er død og som skal dø, at han genkender sin mor. Det er gennem fotografiets hukommelse, at han oprigtigt genoplever virkeligheden af sin mor.
Ved at gå tilbage i tiden ser Ba