Print artikel

MIT SYN

Billeder
30.03.15
Det er drømmen om at flygte. Eller frygten for at skulle være nødt til at flygte.

»The pleasure of despair. But then, it is in despair that we find the most acute pleasure, especially when we are aware of the hopelessness of the situation…«

- Fyodor Dostoyevsky, Notes From Underground (dk: Kældermennesket)

To skikkelser på en strand. Stranden er dækket af sne, og baggrunden fjern og mættet i subtile gråtoner. Bag sig trækker de et objekt, der er større end dem selv og dens tilstedeværelse minder mest af alt om noget ud af en Stanley Kubrick film. Kassens indhold er for os ukendt, det pirrer vores fantasi og stiller spørgsmål. Hvem er de to, hvad er i kassen og: hvorfor? Fotografiet er her et objekt, der viser et dystopisk landskab, men mest af alt et mentalt landskab.

Det er drømmen om at flygte. Eller frygten for at skulle være nødt til at flygte.

Jeg havde i lang tid en idé om fotografiet som noget rent, noget man ikke måtte pille ved. Det var et dokument med sandheder. Kim Cattons billede af to mennesker på flugt lærte mig utrolig meget om, hvad et billede er i stand til at formidle. Ovenstående billede er manipuleret. Scenen er valgt, menneskerne instrueret, kassen bygget og sporene gravet. Billedet foregiver at observere en igangværende aktivitet, som var det street documentary - men det er tydeligvis manipuleret. En opsat forestilling. Hele billedet er en løgn. Men det er en smuk løgn, der indeholder mange sandheder.

I sine værker formår Kim Catton at inkorporere det politiske i det poetiske - noget jeg aldrig selv har formået. Men det er altid uden at give konkrete løsninger eller svar. Holdningen er tydelig, men den overdøver aldrig, og den bedøver ikke. Det er med en form for nihilistisk håbløshed hvad-er-det-hele-til-for, at jeg læser hans billeder. Det er Kældermennesket, der møder Camus' Den Fremmede. Et teleskopisk blik over alle verdens absurditeter.

To mennesker og en kasse, alene på en strand. På flugt.

Kim Cattons nyeste udgivelse, TAKE SHELTER, udkommer i maj, og den glæder jeg mig til at verden får at se. Se mere fra Catton på www.catton.dk

Christian Klintholm (f. 1990) er uddannet fra Fatamorgana, Danmarks Fotografiske Billedkunstskole og er i øjeblikket i færd med at afslutte sin bachelor i Kunsthistorie fra Københavns Universitet. Se hans arbejde på www.christianklintholm.com

 

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.