Fra Amerika
Jesper Lunds fotografier har i reglen karakter af tableauer, på trods af at interessefeltet tydeligvis er virkeligheden. Motiverne hentes i byens og naturens rum.
Her præsenteres udvalgte fotografier, der med en poetisk nerve fokuserer på landflygtighed og isolation i nutidslivet. I mange af billederne ser man naturen sat op over for urbaniteten – eller omvendt. Gamle biler i skoven, skoven fanget som motiv på en plakat midt i byen, blomsterkummer og overvågningskameraer side om side.
Selv når der optræder mennesker på billederne, hviler der en stemning af stilleben over scenariet - den gamle mand i stolen, og forretningsmanden på gaden. I begge tilfælde er personerne så godt som frosset fast i tiden. I begge tilfælde er man usikker på om det drejer sig levende mennesker eller voksfigurer. To andre fotografier viser balloner fanget i trækroner og et håndklæde nonchalant hægt til tørre på en dør. Her fornemmer man et menneskeligt nærværd, der befinder sig umiddelbart udenfor linsen. Der er noget på en gang foruroligende og betrykkende i det faktum, at menneskene er gjort af voks (eller ser sådan ud), mens menneskenes efterladenskaber lyser så klart op i et poetisk n