Fotografen uden det hårde blik
STOCKHOLM - Tre fotografier deler et hjørne på Wolfgang Tillmans-udstillingen på Moderna Museet i Stockholm. Billedet i midten: et portræt af Kate Moss, der udstråler ungdom og vitalitet. Hun sidder ved et bord i en stribe af lys med jordbær, cherrytomater og kartofler foran sig. Til venstre for hende er et billede af en nøgen mand, der står og tisser på en stol. Til højre, få centimeter fra Moss’ struttende kinder, hænger et close-up af nogle slidte cowboybukser. »Hvornår bliver et par gamle jeans smukke?« spørger Tillmans retorisk, da han præsenterer sine værker for en gruppe journalister en formiddag i den svenske hovedstad. Han har været i byen i to uger for at styre ophængningen på Moderna, og kunstnerens interesse for at nedbryde æstetiske normer er iøjnefaldende. Han stiller den socialt accepterede skønhed side om side med pis og vasketøj, uden at det ene påberåber sig en højere status end det andet. ‘If one thing matters, everything matters’ var navnet på Tillmans’ udstilling på Tate i London i 2003, og det ser stadig ud til at være tilfældet.
»Det er i orden at kalde min kunst smuk, hvis det ikke bliver en absolut vurdering,« siger han og er med