Den absolutte øjeblikkelighed
Årets Pressefoto viser en fødende/døende kvinde, der løftes af sted på en båre, forbi et sønderskudt hospital i Mariupol. Billedet er taget i de første dage af det russiske angreb på Ukraine sidste år, og fastholder et uhyrligt øjeblik af krigens kaos.
Brutaliteten, meningsløsheden, det ubeskrivelige, der ikke desto mindre insisterer på at blive beskrevet og dokumenteret.
Billeder fra krigszoner virker med en særlig form for øjeblikkelighed, der nærmer sig det absolutte: De fordrer på samme tid en ubetinget indlevelse og en radikal refleksion over mediet selv.
Sprogets evne til at rumme og rationalisere den rå virkelighed sættes på prøve overfor et fotografi som dette. Men det samme gør indlevelsens evne til at sætte det enkle øjeblik ind i en større sammenhæng, til trods for situationens totale fravær af mening: Hvad gik forud for dette ene øjeblik? Hvad skete der siden hen?
I år kan man som en sjælden undtagelse få svar på ens spørgsmål. Den ukrainske fotograf Evgeniy Maloletkas prisvindende still-fotografi af kvinden på båren (hun hed Irina Kalinina) har nemlig en parallel i dokumentarfilmen 20 Days in Mariupol, hvor den samme situation udspil