Den hvide elefant i rummet
På fotofestivalen DOK:15 i Frederikstad tidligere i år, stødte ATLAS på projektet “White Elephant” af den bangladeshiske fotograf Shadman Shahid. Hans arbejde om spøgelsesbyen Cheggong skildte sig væsentligt ud fra resten af de udstillede projekter ved at være næsten filmisk i sin brug af kontekst og ved at blive udstillet som en stor kollage med kvadratiske fotos. ATLAS har interviewet fotografen om projektet. Læs bl.a. om, hvad den hvide elefant betyder, og hvad der sker, når en fotograf fra en af verdens tættest befolkede byer Dhaka tager til en spøgelsesby i Kina.
-Hvilken slags Kina oplevede du på din rejse?
Kina er et stort land og jeg har kun besøgt en lille del af det. Udover Cheggong, hvor jeg arbejdede, brugte jeg det meste af min tid i hovedbyen Kunming. Jeg oplevede, at folk var meget drevet af deres ambitioner men på samme tid var varme og gæstfri, hvilket er en blanding, jeg ikke har oplevet før.
Men Chenggon var en unik oplevelse. Jeg er født og opvokset i Dhaka, en by, hvor der er alt for mange mennesker og ikke nok bygninger, og pludselig var jeg så et sted fuldstændig modsat af det: rækker og atter rækker af smukke, moderne bygninger