Hvad ølreklamer kan lære os om amerikansk politik
For et par år siden lancerede Budweiser en kampagne for deres light-øl i USA med introduktionen af begrebet drinkability, der på linje med det politiske begreb electability illustrerer essensen af det moderne amerikanske kompromis ganske godt. Som i andre light øl i Nordamerika er indholdet af alkohol det samme som i en almindelig øl, men der er betydeligt færre kalorier i en Bud Light, hvilket desværre kommer til udtryk i en udpræget vandet smag. Kalorier er åbenbart vigtige for smagen i øl. Budweiser afkræver med andre ord forbrugeren en meget konkret stillingtagen til dennes præferencer, ved åbent at erkende produktets mangler, og sælger således varen på at repræsentere det optimale kompromis.
Mitt Romneys kandidatur præsenterer de republikanske vælgere for samme type kontante kompromis, og udfordringen for de andre kandidater bliver at få dem til at tilsidesætte fornuften, og huske at kompromiser mest er noget for socialister og fagforeninger.
Forretningsmanden og den tidligere Guvernør i Massachusetts, Mitt Romney, er noget nær den generiske republikanske præsidentkandidat med sit vindende macho-væsen og særdeles pæne hår. En kandidat, der kan