Print artikel

Morgendagens stjerner

Team SoloMid spiller kamp til ESL-turneringen i Køln foran flere tusinde af tilskuere. Holdet nåede til semifinalen.
Reportage
21.10.15
Penge, publikum og sponsorer har i løbet af de sidste år fundet vej til eSport-verdenen, hvor fansene dyrker de bedste spillere som idoler og stjerner. For udenforstående kan det virke underligt, men markedet er igennem de sidste fire år vokset stødt og bliver nu omfavnet af mere mainstream medier og virksomheder. Til computerspilsarrangementet NPF i Fredericia var det muligt at tage et kig ind i boblen, der kun synes at blive større.

»Wow, det er dem,« lyder en begejstret drengestemme.

Øjeblikket efter står han og tre af hans kammerater i 12-årsalderen presset op af et metalhegn, bevæbnet med sprittusch i den ene hånd og musemåtte i den anden på jagt efter en autograf. Hegnet danner en firkant og derinde sidder fire af verdens bedste spillere i computerspillet Counter-Strike – Global Offensive.
»Jeg vil have dupreehs,« siger den ene, mens han småhopper på stedet.
»Fuck mand, jeg skulle have taget min Team SoloMid T-shirt på i dag,« siger den ene halvulykkeligt.
»Jeg vil have devices' autograf, fordi han er den bedste,« lyder det fra en dreng, der desperat forsøger at fange en af computerspillernes opmærksomhed.
»Han er ikke den…« længere når han ikke, før drengene farer over på den anden side af det firkantede hegn, hvor en anden dreng har haft held med at få en af spillerne over til at tage selfie og skrive en autograf. Gruppen siger ikke et ord, men stikker blot deres måtter frem for at få autografen. Et gratis armbånd med holdets navn på og en autograf senere småløber drengene glade tilbage til deres egne computere
»YES!«

Dørene er gået op til Danmarks største lanparty i Fredericia Messecenter, hvor 4500 mennesker har valgt at skifte nattesøvn og regelmæssige måltider ud med computerspil, energidrikke og fastfood. Nederst i hallen er et mindre område på 12 kvadratmeter hegnet ind, og der står ti computere opstillet. På den ene side af bordet sidder fire unge mænd i starttyvene iført grå sweatshirts, der plastret til med forskellige navne - Logitech, HTC og Power, på brystet er der printet et logo med skriften Team SoloMid. Det eneste, der adskiller de fire trøjer, er på ryggen, hvor de bærer forskellige navne. device, dupreeh, Xyp9x og cajunb står der, og de kryptiske navne udgør, sammen med den fraværende karrigan, normalt et af verdens bedste hold i computerspillet Counter-Strike:GO.

Holdet rider i øjeblikket på en bølge af succes, som i øjeblikket skyller ind over eSport, elektronisk sport. Publikum vokser og stadig flere følger med på den populære (og gratis) streamingtjeneste Twitch, hvor kampene i de mest populære computerspil bliver transmitteret til flere hundredtusinder af mennesker verdenen over. Den øgede interesse har betydet, at præmiepengene i turneringerne er steget, flere firmaer ønsker at sponsorere, og de bedste computerspillere er ansat på professionelle kontrakter. Den øgede eksponering har også gjort, at holdets spillere nyder en form for idolstatus blandt seerne, der køber T-shirts med holdet, vil have autografer og billeder, ganske som vi kender det fra de professionelle fodboldspillere. Holdet benytter computerarrangementet i Fredericia Messecenter til at lave PR for holdet og tiltrække en større fanbase. De fem professionelle computerspillere tjener hver især et femcifret beløb hver måned.

Opmærksomhed fra hundredtusindevis

I Messecentret høres en stille brummen fra computere, der bliver vækket til live, men størstedelen af deltagerne er stadig ved at finde deres pladser, rigge ledninger til eller tage afsked med forældre. Over det skrattende højtaleranlæg lyder det:
»Det er muligt at udfordre et af verdens bedste og Danmarks bedste CS:GO hold nede i Expoområdet«.

En gruppe på tredive mennesker, primært bestående af hankøn i alderen 12 til 26, stiller sig i kø for at udfordre stjernerne, hvis kampe de normalt ser på computeren derhjemme, når de selv tager en pause fra spillet. Yderligere tredive har taget opstilling rundt om ”buret”, som hegnet danner, for at se de første udfordreres skæbne. Bagerst i køen står to femtenårige knægte, Søren og Niels. De har dårligt nok nået at tænde deres computere i den anden ende af hallen, før de satte kursen mod buret for at få lov til at se stjernerne.

»Det er fedt at se dem i virkeligheden. Vi kender holdet, fordi vi har set dem spille turneringer på streams. Nogen synes måske, at det er lidt mærkeligt at se nogen spille computer, men det er jo ikke meget anderledes end at se andre spille fodbold. Vi ser det for at lære af dem, og så fordi de er virkelig gode. Jeg sidder og ser kampe hver dag,« siger Søren, mens køen snegler sig afsted.

»Det havde jeg også gjort, hvis jeg måtte for min kæreste. Mange af drengene på min årgang ser det også, og hvis vi vinder over dem, skal jeg blære mig med det over for dem,« siger Niels, der ud fra Team SoloMid-spillernes ansigt kan sige hvem, der er hvem, selvom det er første gang, han ser dem i virkeligheden.

Selvtilliden fejler ikke noget, og de forudsiger, at de vinder alle elleve runder, som de to skal spille mod to af de professionelle. Kæphøjheden daler dog, jo kortere køen bliver, og de to begynder at trippe, da kun fire andre står foran dem. Lidt fjerne i blikket og småsvedende træder de ind i buret, da det bliver deres tur. De skal spille mod Nicolai Reedtz og Peter Rasmussen, eller device og dupreeh, som de kaldes af de omkringstående.

Sammen med René Borg, Andreas Højsleth og Finn Andersen blev de i februar 2015 tilknyttet spilorganisationen Team SoloMid (TSM), der har elitehold i flere eSports-spil. De fem danskere blev udstyret med en, efter standarden, guldrandet kontrakt, der belønner dem med et femcifret beløb hver måned – en blanding af fast løn, præmiepenge og merchandisesalg. Selvom deres månedsløn ikke er oplistet officielt noget sted, kommer Frederik Byskov, der er teammanager for TSM’s Counter-Strike hold, det lidt nærmere i Messecentrets presseområde:

»Det var fremme for kort tid siden, at de tjener 100.000 kroner om måned, og det passer ikke, men de tjener heller ikke kun 11.000. Vi snakker flere penge, og vi er derop af mod de hundrede. De er godt betalt sammenlignet med deres jævnaldrende«

Holdet skriver autografer lørdag til NPF i Fredericia Messecenter. Nærmest kameraet Nicolai ”device” Reedtz, Rene ”cajun” Borg, Andreas ”Xyp9x” Højsleth og Peter ”dupreeh” Rasmussen. Foto: NPF
Holdet skriver autografer lørdag til NPF i Fredericia Messecenter. Nærmest kameraet Nicolai ”device” Reedtz, Rene ”cajun” Borg, Andreas ”Xyp9x” Højsleth og Peter ”dupreeh” Rasmussen. Foto: NPF

Da de sidste blev færdige med deres gymnasiale uddannelse i sommers, har holdet fokuseret et hundrede procent på livet som eSportsudøvere. Siden de underskrev kontrakten, har de ligget blandt de tre bedste hold i verden, og i takt med den øgede interesse for eSport, har de gået fra at være ukendte computerspillere til at være stjerner. De har imellem tyve og fyrre tusind følgere på Twitter og skriver hundredvis af autografer til turneringer. Deres computernavne device, dupreeh, cajunb, karrigan og Xyp9x lyder for udenforstående som mærkelige lyde, men for eSports publikummet er de lige så kendte, som Rooney, Bendtner og Neymar er for fodboldpublikummet.

»I starten, tilbage i februar, var det meget sjovt med at al opmærksomheden, man følte sig lidt som en celebrity. Før vi blev tilknyttet TSM, var der overhovedet ikke den samme opmærksomhed på os. Det er steget i takt med, at vi er blevet et bedre hold. Vi vinder titler, vi er det dominerende hold i Danmark. Spillet er blevet større, flere spiller, flere ser, og når man er et af de bedste hold i verden følger opmærksomheden med. Nu er det blevet naturligt for mig,« siger Peter Rasmussen.

Og interessen er der, selvom eSport og tilskuerne, der ser det, stadig frembringer megen hovedrysten fra personer over 30. Små ti dage efter alle computere er pakket væk, og Messecentret igen er vendt tilbage til dets normale udseende, spiller TSM en online-kamp mod det det ukrainske NaVi. Kampen starter søndag klokken tyve, og til at starte med sidder der 60.000 mennesker og ser med. Ved slutningen sidder der 106.000 mennesker og ser det danske hold vinde en snæver sejr. Sammenlignet med andre sportsgrene er antallet måske ikke vildt frygtindgydende, men til offline-turneringer er seertallene større. Fra d. 20. til 23. august afholdt Electronic Sports Legaue en Major-turnering, der kan samlignes med Grand Slams indenfor tennis, i den tyske by Køln. Præmiepuljen var på 250.000 tusind dollars, og i løbet weekenden så over 27 millioner unikke seere med. Det højeste antal på samme tidspunkt var 1,3 millioner mennesker.

Niogtyve-årige Anders Blume har ligesom TSM-holdet gjort eSport til sin levevej. Han er professionel CS:GO-kommentator. Det startede egentlig mest for sjov i 2013, hvor han kun havde mellem halvtreds og hundrede seere, i dag ligger tallet noget højere, og afhængig af turneringens størrelse kan der sidde alt fra 50.000 til flere hundrede tusinder. Som tiden er gået, er kommentatortjansen blevet hans fast arbejde, og han rejser ligesom spillerne rundt i hele verden.

»Streaming fylder meget i community'et, fordi det fungerer som et fællesskab for gamere, hvor de kan chatte med dem, der streamer og de andre seere. Derudover drager fascinationen også – at se nogen, der er dygtige til noget, man selv går op i, drager altid en. Der er i dag en reel fankultur indenfor CS:GO scenen. Når jeg er ude til turneringer, møder jeg publikum, der betragter spillerne som idoler og stjerner, og venter i lang tid for på et billede og en autograf. I og med TSM hører til blandt de to bedste hold i verden, er de et af de mest eksponerede hold,« siger Anders Blume, der fortæller at størstedelen af seerne er mænd i alderen 13 til 26.

Skulle man tro, at den øgede eksponering, fansene og pengene ville give spillerne fra TSM stjernenykker og få dem til at miste jordforbindelsen, så tager man fejl. Peter Rasmussen står med begge ben solidt plantet på jorden.
»Lige nu er opmærksomheden stor, fordi vi er blandt et af de bedste hold, men jeg er meget bevidst om, at jeg ikke skal træde meget galt, før det hele kan vende sig. Derfor gælder det også om at opføre sig ordentlig både på de sociale medier, og når man er ude til arrangementer, som det her. Når folk kommer hen og siger, at de synes, at jeg er vildt god, og om de må få et billede, så tænker jeg, selvfølgelig skal de have det.« siger Peter Rasmussen i en kort pause.

Gamers på fuldtid

Uden at anstrenge sig nævneværdigt, laver Nicolai Reedtz et hurtigt svirp med musen, og tre klik senere er modstanderen nedlagt. Det blev til kort proces for Søren og Nicolai, der dog vandt en enkelt runde ud af elleve mod de professionelle. De rejser sig og giver hånd og trasker ud af buret med smil på læben.
»Vi fik dem da en gang,« siger de og sætter kursen ned mod resten af venneflokken, der sidder et par borde længere væk og spiller med hinanden.
Mens de nye udfordrere kommer og sætter sig i stolene, benytter Nicolai Reedtz pausen til at tage en selfie med en dreng, der er iført en sweatshirt magen til hans. Den lille sweatshirt bærer hans computernavn device. Peter Rasmussen bruger pausen til at snakke lidt med folkene bag hegnet, før han atter sætter sig til rette bag den store fladskærm.
To fyre i startyverne går hen til hegnet, og den ene peger omhyggeligt på hver enkelt spiller, mens han siger hver spillers navn.
»Det der er device, dupreeh, Xyp9x og cajnub. Hvor fanden er karrigan?« spørger han skuffet.
En vagt svarer, at han er til afsluttende eksamen i hans revisoruddannelse, så han kommer desværre ikke.

»Nårh… De blev nummer to ved Dubai og fik vildt mange penge for det« siger han, mens han udlægger holdets seneste præstationer for kammeraten.
»Jeg gad sgu godt leve af det,« svarer kammeraten.

De fleste af de 4500 mennesker ville nok ligesom ham gerne give deres højre arm for at få lov til at leve af computerspil. Selvom TSM-spillerne lever et liv med rejser rundt i hele verden lige fra Dubai til USA, idoldyrkelse og penge, der kan få de fleste unge mennesker til at kigge lidt misundeligt, så er det ikke uden omkostninger. TSM’s manager stopper forbi buret og fortæller, hvordan spillernes kalender ser ud, og han bør om nogen have styr på det, for han er ansat af organisationen til at varetage alle andre opgaver end at spille computer.

»I oktober har holdet to fridage, ellers har de tretten dage, hvor de er ude i verden til forskellige turneringer, og de sidste femten dage har de træning og kampe over nettet. Kampene, der spilles online, kvalificerer holdet til at komme til turneringer, der forgår på lan. I øjeblikket går det godt, og som det ser ud lige nu, så har de ti fridage i november, men derefter er de afsted fra d. 17. november til d. 15. december, hvor de skal spille turneringer i udlandet,« siger Frederik Byskov.

Peter ”dupreeh” Rasmussen bliver interviewet, mens resten af holdet spiller mod fansene, der har udfordret dem. Foto: NPF
Peter ”dupreeh” Rasmussen bliver interviewet, mens resten af holdet spiller mod fansene, der har udfordret dem. Foto: NPF

Holdets deltagelse i NPF-arrangementet i Fredericia falder lidt udenfor kategori, da de ikke deltager i konkurrence, men blot er der for at møde nuværende fans og forhåbentlig tiltrække nogle nye. De stiller fredag op til to gange fire timers mulighed for at spille mod dem, og lørdag har de autografskrivningssession, selvom de allerede har skrevet en del fredag aften. Selvom meget af hans fritid ligger i dagstimerne, og han giver afkald på noget af det, som er allervigtigst for mange unge mennesker, weekenden, så fortryder Peter Rasmussen ikke, at han tog valget og gjorde sin hobby til sit job.

»Det hårdeste ved at være leve som professionel gamer er, at man til tider føler, at man lever sit liv på et hotelværelse og må melde fra til ting, som man egentlig har lyst til. Jeg træner normalt 2-3 timer individuelt om dagen og så oftest 3-5 timer med holdet, og det kan lyde hårdt, men jeg synes, at det er en fornøjelse at have gjort min hobby til mit arbejde. Jeg nyder det, og jeg lever af det. Arbejde og hobby smelter nogen gange lidt sammen. Det er selvfølgelig noget anderledes end at sætte varer på plads i Netto,« siger Peter Rasmussen.

Udviklingen fortsætter kun en vej, opad

Lige siden de første multiplayerspil udkom til computer og konsol har snakken gået på, hvornår man kunne leve af det. Efterhånden har mange igennem årenes løb råbt, at ulven kommer, men det var ikke før 2012, at eSporten virkelig oplevede et boom. Og selvom eSport først for nylig er blevet mainstream i Danmark, så er Danmark faktisk et af de lande i verden, sammen med Kina, Korea og USA der har flest professionelle eSports udøvere per indbygger. Specielt i spillene CS:GO, Defense of the Ancients og League of Legends har danskerne gjort sig bemærket.

Alligevel har ordet eSport herhjemme oftest været forbundet med diskussionen om, man kan kalde computerspil for en sport. Men noget tyder på, at den danske offentlighed og presse har fået øjnene op for fænomenet. TV 2 Zulu er begyndt at sende eSport mandag og onsdag. Derudover har Danske Spil gjort det muligt at oddse på udfaldet af eSports kampe i spillene League of Legends og CS:GO. I øjeblikket er der mulighed for at spille på, hvem der vinder den næste store turnering i CS:GO. Lavest odds giver Team SoloMid, og favoritterne har indtil videre i 2015 tjent knap 360.000 $ i præmiepenge, eller omkring 2.366.002 danske kroner.

Mens trods den massive fremgang eSport har oplevet i løbet af de senere år, tror Anders Blume stadig, at der er mere i vente
»Vi er 100 % ikke nået toppen endnu, der er inden for CS:GO lagt planer for arrangementer til helt hen i 2017. Andelen af folk, der kommer til at leve af CS:GO, er jo ikke særlig stor i forhold spillerbasen. I øjeblikket lever ti-tolv hold af det samt nogen coaches og managers, men scenen kommer til at vokse.«

De første fire timers spil af de i alt otte timer mod fansene lakker mod enden, og alle bordene i Messecentret er efterhånden blevet skjult bag fladskærme, tastatur og mousepads. Temperaturen er steget et par grader, og blæserne i computerne suser på livet løs. Køen er ved at være i bund, og de fire spillere fra TSM ser for første gang i løbet af sessionen en smule slidte ud. En fan, Thomas, har trofast stået der de sidste fyrre minutter, og han er ikke i tvivl om, hvem der står bag eSportens succes:

» Det er ungdommen, som har været med til skabe fundamentet til eSport. Vi ser det, følger med og spiller selv, så vi er med til at øge interessen. Tag min bror for eksempel, han er vokset op med, at man spillede computer, jeg er vokset op med at man både kan spille og se computer. Når jeg kommer hjem fra arbejde tænder jeg computeren, og så sætter jeg den ene skærm til stream, den anden til at spille på.«

De fire spillere snakker kort med deres manager, før de forlader buret for at spise lidt, før der venter endnu en session på fire timers spil. Det tredive mand store publikum er så småt også forsvundet, men skal man dømme ud fra interessen i Messecentret, så behøves fremtidens stjerner ikke nødvendigvis at snøre idrætssko eller gribe en mikrofon for at blive et ungdomsidol. De kan blot fatte musen, iføre sig headsettet og tænde computeren.