Skam dig i førsteperson
På Grand Café i Paris, den 28. december 1895, afholdte Lumíere-brødrene det der efterfølgende skulle blive den mest omtalte filmforevisning i filmhistorien. Den mest famøse filmstump L'arrivée d'un train en gare de La Ciotat, Ankomsten af et tog ved Ciotat, var blot et tog, der kører ind på en perron og forsvinder forbi kameraet i venstre side. Historien går, at folk troede at det var et reelt tog, at det var ved at køre ind igennem væggen, og lige mod dem, og folk flygtede derfor ud af cafeen i frygt. »De identificerede med andre ord deres eget syn med apparatets: for første gang blev kameraet en person i dramaet« skrev filmhistorikeren Georges Sadoul i 1966.
På Niklolaj Kunsthal midt i Københavns historiske centrum kunne man i februar opleve installationen Skammekrogen, en del af den årlige videokunstfestival Fokus. Den bragte en hel ny teknik med sig; Oculus Rift. En stor brille indeholdende en skærm, hvor der er mulighed for at bevæge hovedet rundt i et 180º synsfelt inden for det filmede. Perspektivet er førsteperson, det vil sige man ser kun én vinkel; dét som skuespilleren ser – man ser så at sige ud af skuespillerens øjne.
Jeg har