Tilbage til fremtiden
I år 2027 er jordens vejrsystemer brudt sammen, hele storbyer er druknet og mennesker i titusinder lever under jordet, fanget i et oversvømmet metrosystem. Sådan ser nærfremtidsdystopien i hvert fald ud i Søren Glosimodt Mosdals seneste tegneserie Metrozone, hvor den unge pige Nikki pludselig bliver en del af oprøret mod den tyranniske Præsident Plutkos og hans biomekaniske soldater – mens hun samtidig skal forsøge at redde sin bror.
Metrozone minder om de actionmættede introsekvenser man kender fra Hollywood. Det hele starter med et brag, og så kommer vi til den større historie. Lige om lidt kommer handlingen, fornemmer man. Lige om lidt begynder historien at blive foldet ud. Det gør den bare aldrig rigtigt i Metrozone og hele tegneserien står tilbage som et tilløb, der ender i et snublende fald på tuden.
Selvom handlingen i Metrozone ligger ti år ude i fremtiden, har Søren G. Modal hentet størstedelen af sin inspiration i 80'ernes populærkultur og science-fiction-forestillinger og kogt det sammen til én kitschet hyldest, hvor arkadespil og virkelighed smelter sammen. Den druknede storby Aurinko udfolder sig nærmest som