Mode er gjort af Drømmestof -Og brandingpotentiale
Først the basics:
Den halvårlige københavnske modemesse har eksisteret siden 50‘erne. Kun for godt fem år siden blev det internationalt klingende »Copenhagen Fashion Week« den gængse titel for begivenheden. Ugen byder på modemesser, hvor virksomheder viser nyeste kollektion. Trendshows til inspiration. Modeshows rundt omkring i byen, hvis ikke på Rådhuset, hvor en fælles catwalk er stillet til rådighed. Og så en masse festlig aktivitet, der ikke bare henvender sig til branchen, men også til den alment interesserede.
Marie Riegels, der har skrevet ph.d.afhandling om design, identitet og historie i dansk modeindustri, fortæller:
»Modeugen er både en fagmesse og en københavnerbegivenhed. Formålet for den enkelte modevirksomhed er køb, salg og netværk. I den forstand er modeugen en branchebegivenhed. Men samtidig bliver den også benyttet som en platform til at få de lokale forbrugeres opmærksomhed - noget, der er blevet intensiveret med netværksorganisationen Danish Fashion Institute (der har til formål at promovere den danske modeindustri, red.). De har taget initiativ til storskærme rundt omkring i KBH for at invitere os almindelige m