Fra november til november
Den næsten absurd kringlede og langtrukne måde amerikanerne vælger deres præsidenter på, gør det vigtigt at have en stram organisation, der ikke falder fra hinanden over tid eller under stress. At vinde et amerikansk præsidentvalg er ikke mindst en logistisk præstation. I den henseende virker det til at Barack Obama har fundet et noget nær optimalt supplement i sin kampagneleder David Plouffe, der netop er blevet genvalgt til at lede Obamas kampagne frem mod midtvejsvalget i November 2010. Plouffes personlige historie er på mange måde historien om den grimme politiske ælling, der med et slag gav en hel verden troen på forandring. Før valget i 2008 var Plouffe relativt ung i valgkampssammenhæng og havde aldrig tidligere været involveret i et kampagneapparat af denne størrelse, men havde dog i 2004 været med til at sikre Barack Obamas plads i Senatet for Illinois. Obama mente, at det var vigtigere end noget andet, at hans medarbejdere forstod hans budskab, og at han kunne stole på deres loyalitet – derfor var det et naturligt valg for ham at give Plouffe chancen som kampagneleder til præsidentvalget, på trods af hans relativt beskedne erfaring. Taktikken var fra begyndelsen en kom