Den smukke ælling
Man kan ikke beskylde den amerikanske instruktør Darren Aronofsky for at træde vande. Efter at have spillefilmdebuteret med den matematiske sci-fi-thriller ”Pi” (1998) slog Aronofsky for alvor igennem med det ubehagelige drug drama ”Requiem for a Dream” (2000), der manifesterede instruktøren som en uleflende stemme i amerikansk film. Først seks år senere kom den billedskønne, men handlingsmæssigt komplet jammerlige romantiske fremtidsvision ”The Fountain” (2006), og i 2008 gik der straight story i den med Mickey Rourke-comeback’et ”The Wrestler”.
At Aronofsky nu er aktuel igen kan næppe have undgået filminteresseredes opmærksomhed. Siden den opsigtsvækkende premiere på filmfestivalen i Venedig har der været talt og skrevet om – ikke mindst Natalie Portmans præstation i – ”Black Swan”, der nu endelig er biografaktuel herhjemme.
Portman spiller den ærbart yndige danserinde Nina Sayers, hvis hele liv er centreret om balletten. Hun drømmer om at blive kompagniets primaballerina, men det position er forbeholdt den aldrende Beth (spillet med på en gang rolig og gruopvækkende kynisme af Winona Ryder). Men ved sæsonens begyndelse varsles der nye tider. Be