Print artikel

Det skal du se på CPH:DOX

'John McEnroe: In the Realm of Perfection'
Anbefaling
20.03.19
Punket tennisfilm, filosofisk symposium om det antikke Grækenland og kortfilm et sted mellem amatørisk b-film og filmkunst. ATLAS anbefaler tre film på CPH:DOX, der begynder på onsdag.

John McEnroe: In the Realm of Perfection

John McEnroe kæmpede på tennisbanen med en ketcher og sit temperament og fandt altid en måde at vinde på. Næsten. For han vandt aldrig French Open - eller Roland Garros, som turneringen også kaldes, og det er netop på Roland Garros, at instruktør Julien Farault beskæftiger sig med fænomenet McEnroe. Som titler antyder, stiller John McEnroe: In the Realm of Perfection skarpt på McEnroes evige sult og længsel efter at nå triumfens absolutte top og de gange, hvor McEnroe ikke lykkes og vendte sig imod tilskuerne og dommerne. Men Farault gør det ikke med en klassisk opbygning. Han låner optagelser af den ukendte dokumentarist Gil de Kermadec, der ville lave naturlige portrætter af de store tennisstjerner - deres teknik, stil og personlighed. Den sidste, de Kermadec studerede, var McEnroe. I Faraults hænder ser det ud til, at optagelserne får en filosofisk klangbund og bliver til et slags fantastisk punket studie af tennisspilleren og mennesket McEnroe tilsat musik af Sonic Youth og Black Flag.

Fredag 22/3, kl. 21.30 i Palads

Søndag 24/3, kl. 21.30 i Cinemateket

Lørdag 30/3, kl. 17.30 i Bremen Teater

The Owl’s Legacy

En tv-serie i 13 afsnit om det antikke Grækenlands bidrag til det moderne samfund. Det er, hvad den nu afdøde filmessayist, Chris Marker, skabte i 1989 med The Owl’s Legacy. Serien har længe været næsten uopdrivelig (den blev dog vist i 2007 i Grækenland som en kunstinstallation, hvor alle 13 afsnit blev vist simultant på 13 skærme), men er nu blevet restaureret og vises i sin fulde længde på hele 325 minutter! Serien er ikke tør diskussion, men formet som et filosofisk symposium, hvor tænkere og kunstnere diskuterer ideer og begreber og deres eftervirkninger. Hvert afsnit har en titel som “Matematik”, “Demokrati” og “Nostalgi”. En af de gennemgående tråde er Odysseen. En anden er skellet mellem totalitarisme og demokrati. Og en tredje er yngre nationers adoption af græsk tankegods, hvor Marker inddrager lande som Cape Verde og Japan. De samme lande beskæftigede han sig også med i mesterværket Sans Soleil fra 1983 om erindringens ufuldstændige evne til at genkalde sig nuancer og kontekster korrekt, og hvordan det påvirker opfattelsen af personlige og globale historier. Selvom det lader til, at der er skruet lidt ned for collageeksperimenterne sammenlignet med Sans Soleil, hvor tanker, billeder og scener hvirvles sammen til en associativ tankestrøm, og der gives mere plads til såkaldte talking heads, så gør Marker stadig nysgerrigt brug af arkivoptagelser, filmscener og billeder fra hele verden i bedste montagestil. The Owl’s Legacy er en unik mulighed for at opleve et sjældent værk af en af essayfilmens store bannerførere

Torsdag 21/3, kl. 17.30 på Charlottenborg

Des trous (+ Transformation Scenario & Prometheus)

B-film, sæbeopera, hjemmevideo blandet med filmkunst og tilsat vold, humor, melodrama og kærlighed. Sådan cirka kan den israelske multikunstner Keren Cytters værker opsummeres. Men det er ikke bare ren anarki. I Cytters film er der altid regler. Nogle gange er de tydelige som hendes brug af gentagelser. Andre gange er det regler, hun opstiller for sig selv i skriveprocessen. Og så har hun et skarpt blik for sociale grupperinger og bruger sociale eksklusioner som allegorier i en form for kritik. En kritik, hun dog vægrer sig ved at kalde “social”. Cytter er i det hele taget svær at sætte i bås, og hendes nyeste film lader til at føje endnu et lag til hendes mangefacetterede filmkunst. For Cytter vender i Des trous kameraet mod sig selv, sine venner og sin familie, og melankoli og ren lykke flettes sammen til en personlig fortælling. I 2014 gæstede Cytter CPH:DOX, og i den forbindelse interviewede ATLAS hende. Des trous vises sammen med to essayistiske collager, Transformation Scenario af Clemens Wedemeyer og Prometheus af Haig Aivazian. Wedemeyers film analyserer den virtuelle simulation af menneskelig adfærd fra overvågning over algoritme til underholdning, mens Aivazian væver baskeball, politik og store øjeblikke i den amerikansk historie sammen til en virtuos og foruroligende Youtube-montage.

> Interview med Keren Cytter

Søndag, 24/3 kl. 19.00 i Cinemateket

Tirsdag, 26/3 kl. 19.15 i Cinemateket