Print artikel

Det skal du se på CPH:DOX

Steve Bannon i American Dharma.
Anbefaling
18.03.19
Bannon, bibeltimer og New Black Panther Party. ATLAS anbefaler tre film om Trumps USA på CPH:DOX, der begynder på onsdag.

American Dharma

»I’ve got my hands back on my weapons«. Det var Steve Bannons reaktion, da han i 2017 blev fyret som chefstrateg for præsident Donald Trump og vendte tilbage til det højreorienterede medie, Breitbart News, som han havde stået i spidsen for inden ansættelsen i Det Hvide Hus. Han er dog ikke længere tilknyttet Breitbart News, men Bannons politiske kamp for at få udbredt det, han kalder økonomisk nationalisme fortsætter ufortrødent. Den amerikanske dokumentarist, Errol Morris, har sat Bannon stævne i en hangar, der minder om kulissen i Bannons yndlingsfilm Twelve O’Clock High. Hollywood danner rammen for American Dharma, men emnet er Bannons politiske ideer og aktiviteter. Morris, der har en lang række store film bag sig som The Thin Blue Line fra 1988 og The Fog of War fra 2003, lader Bannon tale relativt ukonfronteret, hvilket har ført til kritik af, at Morris overlader kontrollen til Bannon. Men det er et bevidst valg fra Morris’ side. Som Morris udtaler til Boston Review on sin interviewfilm: »Ifølge min erfaring er det en mere mere uhåndgribelig proces, fordi folk er så upålidelige over for sig selv for slet ikke at tale om andre mennesker. Hvem er jeg? Hvad tænker jeg virkelig? Hvad er det jeg laver? Ved jeg overhovedet det?« Med American Dharma ser det ud til, at Morris fortsætter med at afdække og dokumentere kapitler af USA’s moderne historie med en åbenhed og lydhørhed, som den politiske debat og journalistik i den grad savner i øjeblikket.

Fredag 22/3, kl. 20.30 i Bremen Teater

Onsdag 27/3, kl. 19.00 i Grand Teatret

Lørdag 30/3, kl. 19.00 i Palads

Monrovia Indiana

Monrovia, Indiana er også en undersøgelse af Trumps bagland, men i modsætning til American Dharma er det politiske stort set fraværende. Monrovia er en lille by i Midtvesten, der stemte overvejende republikansk ved præsidentvalget i 2016. 89-årige Frederick Wiseman er dog ikke interesseret i hverken valget eller partifarver. Wiseman er ikke ude på at forme et argument eller fortælle en historie. Wiseman betragter mennesker i grupper og offentligt. Han laver film om specifikke steder - om institutioner, organisationer, byer og lokalsamfund. Wiseman er interesseret i sammenhængen mellem menneskelig adfærd og det omkringliggende samfund. Den menneskelige virkelighed er kompleks, og det synes også at være tilfældet i Monrovia, Indiana, hvor Wiseman opstiller tålmodige tableauer af dagligdag i den overvejende hvide by, hvor landbruget og kristendommen fylder meget. Der er bryllupper, begravelser, bibeltimer og møder om vandforsyning og placeringen af en parkbænk. Der er besøg på et pizzeria, et dyrlægekontor og et biltræf med antikke biler. Monrovia, Indiana lader til at være et poetisk analyserende portræt af et de mange traditionsbundne små lokalsamfund i USA, der kæmper for at overleve. Og så er filmen den 44. i rækken fra en af de største nulevende instruktører.

Lørdag 23/3, kl. 11.30 i Dagmar

Søndag 31/3, kl. 11.00 i Cinemateket

What You Gonna Do When the World’s On Fire

Udkants-USA er også emnet i What You Gonna Do When the World’s On Fire, men fokus er ikke på den hvide befolkning. I stedet er det på farvede minoriteter. Filmen væver fire historier eller stemmer sammen: En kvinde forsøger at redde sin bar, nogle børn opdager, hvad det betyder at være en ung sort mand i USA, en gruppe Mardi Gras-indianere arbejder på deres kostumer, og The New Black Panther Party protesterer imod racemæssig uretfærdighed. Instruktør Roberto Minervini, der er født i Italien og flyttede til USA i 2000, har nærmest gjort det til sit speciale at lave politiske skildringer af livet i Syden, og What You Gonna Do When the World’s On Fire er ingen undtagelse. Filmen foregår ligesom hans sidste film The Other Side fra 2015 i Louisiana, men den virker til at være mere stilfærdig og afdæmpet end den til tider småpsykedeliske The Other Side om stofmisbrugere og militser, der kæmper imod den amerikanske stat. De sort-hvide billeder synes dog stadig at være styret af den samme cinema verité-inspirerede tilgang som Minervinis tidligere film. Minervini vil gerne skabe »sociopolitisk debat«, og hvis What You Gonna Do When the World’s On Fire lever op til Minervinis tidligere film, så er filmen et opsigtsvækkende og engageret portræt af magtforhold, familieansvar og søgen efter en ny form for solidaritet.

Fredag 22/3, kl. 21.45 i Cinemateket

Mandag 25/3, kl. 17.30 i Cinemateket

Lørdag 30/3, kl. 21.30 i Dagmar