Print artikel

Det skal du læse i weekenden

Instagram
Anbefaling
02.12.16
Nu er det tid til en pause fra Trump, Le Pen og jordens undergang. Weekendens anbefalinger kigger nærmere på annoncer i hele verden. Levende reklamesøjler på Instagram, annoncer, der ligner artikler og mediernes krise over manglende annonceindtjening. Og så slutter vi med at kigge nærmere på Italiens farligste fodboldfans.

At blive slået med en våd søndagsberlinger var for år tilbage en voldsom trussel, men selvom det nok også i dag ville forvolde stor skade, så ville det i 2016 gøre mindre ondt end for bare ti år siden. Berlingeren og alle de andre aviser har siden internettets fremkomst måtte skære. Sideantallet er blevet mindre, og medarbejderne, ja selv ledelsen, har fået en tur med sparekniven. Og hvorfor egentlig? De ignorerede, at annoncekronerne smuttede fra aviserne og over på internettet. Fagbladet Journalisten har oprullet, hvad der skete, og undersøgt hvor pengene blev af, og hvad aviserne glemte at gøre.

http://journalisten.dk/fatcatsyndrome

Apropos ovenstående artikel, så har medierne fået et nyt våben i jagten på at få flere annoncekroner ind i de slunkne aviskasser, nemlig native advertising. Kort forklaret, så er native advertising annoncer, der til forveksling ligner det redaktionelle indhold på siderne. Flere danske sites er begyndt at gøre det, blandt andet metroXpress, Euroman, Ekstra Bladet og Politiken, blot for at nævne nogen. Et eksempel fra Euroman kan ses her:

http://www.euroman.dk/livsstil/faa-kickstartet-sexlivet-med-glidecreme

Bid mærke i det lille skilt i toppen - ”Sponsoreret indhold” - hos andre sites står der annonce, reklame eller et andet ord for reklame. Skiltet afgør kort sagt, om det er reklame eller en journalistisk artikel. Stanford University undersøgte, om 7804 unge i alderen 11-15 år kunne kende forskel på reklame og rigtige artikler, og det viste sig, at 82 procent ikke kunne identificere, hvad der var hvad – The Wall Street Journal har kigget nærmere på det:

http://www.wsj.com/articles/most-students-dont-know-when-news-is-fake-stanford-study-finds-1479752576

Titusindvis af mennesker lever af at vise sponsoreret indhold frem på Instagram, YouTube eller blogs. De er blevet levende reklamesøjler, der forlanger op til 10.000 dollars for at tage et billede med et givent produkt, mens andre ansættes til at reklamere året rundt. De bliver belønnet med sponsorater alt efter hvor mange followers, de har. Kort sagt skæres alt ind til ordet influence. En lettere kikset journalist på Bloomberg besluttede sig for at undersøge, hvordan man får følgere, hvor mange der skal til, og hvordan man sikrer sig gode billeder.
Det kom der denne artikel ud af:

https://www.bloomberg.com/news/features/2016-11-30/confessions-of-an-instagram-influencer?utm_content=bufferae56e&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer

Sidste anbefaling – et kig ind i det italienske ultramiljø. I starten af 1960'erne fik de største fodboldklubber i Italien en fanskare, også kaldet ultras, der igennem loyalitet til klubben opsøgte slagsmål med modstanderholdets fans. De råbte og skabte en hadsk stemning på holdenes stadion. Alt sammen båret af kærligheden til klubben. Men i modsætning til i mange andre lande eksisterer ultraklubberne i bedste velgående i Italien, og de er stærkt politiske. De fleste ultragrupper er højreorienterede, ganske som de første i 60'erne, men modsat dengang har de nuværende ultragrupper stor indflydelse i deres respektive klubber.
Læs om Ciccio Buccis liv i ultramiljøet omkring fodboldklubben Juventus.

https://www.theguardian.com/world/2016/dec/01/nside-talys-ultras-the-dangerous-fans-who-control-the-game