Print artikel

Det skal du læse i weekenden

Japanske sengekantsfilm er igen kommet på mode. Filmproducenten Nikkatsu har genetableret sin erotiske produktion. Her deres film Widow’s Boarding House fra 1979.
Anbefaling
20.10.16
Ugens anbefalinger kommer i par. Læs om porno i amerikanske og japanske kunstfilm. Om minimalistisk musik og amerikanske musikalske særlinge. Om Trump som et baseballbat og som snydt ud af næsen på en figur i et modernistisk hovedværk. Og om Frankfurterskolen og Walter Benjamin og Bertold Brechts venskab.

Først på opdagelse i det amerikanske musiklandskab i fodsporerne på den klassiske minimalismes pionerer: Steve Reich, Philip Glass og John Adams. I anledning af en række kommende koncerter med de tre komponister i London har kulturcentret The Barbican bedrevet en artikel, som belyser minimalismens dybe forankring i amerikansk kultur i 1960’erne og frem til i dag. Minimalismen afspejler ikke blot tidsånden; den varsler og kommenterer politiske, sociale og kulturelle forandringer. Intet mindre. Og det er med inspiration fra jazz, rock, europæisk avantgardemusik, afrikansk og indisk musik, buddhisme og toltekerne.

The Wire er gået i den anden grøft og udforsker udkanten af det amerikanske musikliv. Det er de  kunstneriske og ofte oversete særlinge i amerikansk musik, som er i fokus. Der er intet, der forener dem ud over en lyd, som er umulig at placere i forhold til velkendte genrer, og som til tider bevæger sig på grænsen af, det vi kalder musik. Komponist og trompetist Nate Wooley guider os igennem feltet af musikalske enspændere, som har inspireret ham gennem de sidste 15 år.

> The Sounds that Changed America

> Nate Wooley’s guide to American weirdos

Hvordan ser en Trump-vælger på det nærtforestående valg og det amerikanske samfund? Det er et perspektiv, der mildt sagt har været underrepræsenteret i dækningen indtil nu. Det handler ikke om røde og blå stater, men om landet kontra byen. Om underklassen kontra eliten. Det, Trump siger, er ikke så nær så interessant, som de reaktioner, han fremprovokerer. »Everybody wants an asshole on their team -- a spiked bat to smash their enemies with. That's all Trump is. The howls of elite outrage are like the sounds of bombs landing on the enemy's fortress. The louder the better.«

Og vi kunne have set fænomenet Trump komme, hvis vi havde taget os sammen og havde fået os pløjet gennem Robert Musils  uafsluttede  mastodontiske firebindsværk Manden uden egenskaber (1930-43). Trump er nemlig som snydt ud af næsen på bifiguren Christian Moosbrugger. Umiddelbart er det dog ikke til at se. Moosbrugger er fra arbejderklassen og bliver dømt for mord på en række kvinder, og Trump er hverken arbejderklasse eller morder. Men skribenten David Auerbach hævder, at Moosbrugger er ligeså lidt morder, som Trump er politiker. Ligesom Trump har Moosbrugger en utæmmelig trang til at være rampelyset. Opmærksomheden er et mål i sig selv, som tilsidesætter alle værdier og al moral, der er i vejen.

> How Half Of America Lost Its F**king Mind

> Make America Austria Again: How Robert Musil Predicted the Rise of Donald Trump

Den støvede Frankfurterskole er ved at være på mode igen ifølge The Guardian. Det er i øjeblikket moderigtigt at kritisere kapitalismen med kritisk teori. Men hvor kommer denne trend fra, når nu først Margaret Thatcher slog fast i 80’erne, at der ikke var noget alternativ til kapitalismen og den amerikanske professor Francis Fukuyama senere slettede spørgsmålstegnet i titlen på sit berømte essay The End of History og forklarede, at det hele blev utrolig kedeligt, når det hele var slut? Med hjælp fra Jonathan Franzens roman Korrektioner og marxistiske tænkere som Friedrich Jameson og Alain Badiou kommer her et bud på, hvorfor Frankfurterskolen stadig er relevant i dag. Det sker i anledningen af udgivelsen af Stuart Jeffries’ bog Grand Hotel Abyss – The Lives of the Frankfurt School.

De to tyske forfattere Walter Benjamin og Bertolt Brecht tilbragte meget tid sammen – også efter, at Brecht var emigreret til Skovsbostrand lidt uden for Svendborg, hvor Benjamin flere gange kom på besøg. Men venskabet var upopulært blandt Benjamins frankfurterskolevenner. Især Theodor Adorno var utilfreds og skulle eftersigende have sagt: »Under Brecht’s influence, Benjamin is doing only stupid things.« Erdmut Wizislas bog Benjamin and Brecht: the Story of a Friendship er et korrektiv til forestillingen om, at Brecht havde en form for intellektuel kontrol over Benjamin. Bogen forklarer, hvordan påvirkningen var gensidig, og at Benjamin spillede en afgørende rolle i Brechts udvikling som digter og dramatiker.

> Why a forgotten 1930s critique of capitalism is back in fashion

> Checkmate for a broken republic: on Benjamin and Brecht

Pornofilm og film er to vidt forskellige ting. Så snart porno optræder i en film, er det ikke længere rigtig porno – eller så er det ikke længere rigtig film. Men er det nu også rigtigt? Filmtidsskriftet Senses of Cinema har i septemberudgaven et helt tema om en ny bølge af amerikanske ekstreme film med en særlig fascination af og tæt forbindelse til pornomiljøet. Det er ikke bare et opgør med klassiske film, men også med klassiske eksperimenterende film at give plads til porno. Her er et interview med en af de amerikanske ekstreme films skabere, Usama Alshaibi.

Og det er åbenbart ikke kun en amerikansk ting. Det japanske filmselskab Nikkatsu har genoplivet deres Roman Porn-afdeling, der havde stor succes i 70’erne og 80’erne. Så længe der var sexscener hvert tiende minut, måtte instruktørerne foretage sig stort set, hvad de ville. Det skabte film på kanten af arthouse og softcore-porno. Og det lader til, at den kreative frihed stadig er bevaret, så længe sexscenerne kommer i en lind strøm. Nikkatsu har hyret 54-årige Sion Sono, der er helt sin egen, til at lave den første film. Og Anti Porno, som den hedder, lyder ligeså mærkelig, gruopvækkende og vild som hans had-trilogi (2008-2011) og Strange Circus fra 2005.

> The Pornographic Imagination Manifest: Notes On Usama Alshaibi’s The Amateurs

> The softcore feminist romp ushering in the Roman Porno New Wave