Jagten på Culo

Cover fra bogen
29.10.12
Forbandet utroskab. Den amerikanske forfatter Junot Díaz lader i sin nye novellesamling alteregoet Yunior udleve immigrantens dobbelte liv mellem Den Dominikanske Republik og Amerika. Og i medfarten score en fandens masse damer på vejen mod ulykken.

I centrum for novellerne i Junot Díaz’ nye udgivelse This Is How You Lose Her står jegfortælleren Yunior. Han er født i Den Dominikanske Republik, men opvokset i New Jersey, og er som sådan dominikansk-amerikansk. Familiens første tid i Amerika er kendetegnet ved fremmedgørelse og fravær af venner og familie, senere integreres han så nogenlunde, men falder aldrig for alvor til hverken ude eller hjemme.

Gennem novellerne, der ikke læses kronologisk og en enkelt har ligefrem ikke Yunior i rampelyset, vokser Yunior fra at være en nørdet dreng til en sportstrænet yngling og videre ind i karriere og voksenliv uden det af den grund afstedkommer forløsning. Store begivenheder indtræffer: immigrationen til USA, faderens sporløse forsvinden, den ultramaskuline og uendeligt fascinerende storebrors alt for tidlige død af kræft. I forgrunden dagligdagen i Jersey, i baggrunden lurer hele tiden forankringen i Den Dominikanske Republik.

Det kunne lugte af socialrealisme og vi ser da også samfundet fra bunden af, men i virkeligheden handler det om kærlighedens ophør som titlen på samlingen mere end antyder. Fire ud af ni noveller bærer navnet på elskerinder, otte ud af ni handler om forhold, der går eller er gået i vasken. Man forstår, at utroskab åbenbart er en naturlov blandt dominikanske mænd, og Yuniors familie synes særligt ramt. Fra barns ben har Yunior set utroskaben forme faren og storebroren, og med tiden løber tendensen til i Yuniors årer og forpester hans forhold til de kvinder, han egentlig elsker af et godt hjerte. Når kæresterne efterfølgende ganske forståeligt forlader ham, går hans verden i stykker. I rastløs jagt på noget seriøs culo, fanger han alt andet end lykken.

Díaz er en notorisk langsom forfatter, der bruger år på at skrive, genskrive, finpudse og afslutte sine tekster. Således stammer den tidligste af historierne, der alle før har været udgivet, helt tilbage fra 1998. Samlingens sidste - og fremragende - novelle The Cheater's Guide to Love er skrevet til lejligheden og blev bragt i The New Yorker i juli dette år.

At samlingen trods den lange produktionstid, skiftende fortællevinkler og spring i tid og rum alligevel fremstår homogen og kan læses som en slags roman i fragmenter, skyldes forankringen i den varmblodede Yunior - ganske oplagt forfatterens alterego tilsat litterære friheder og virkemidler - som man som læser henholdsvis har lyst til at give et los i røven og overøse med alt den kærlighed, han så desperat higer efter.

Gamle kendinge af Díaz vil kende Yunior fra debutnovellesamlingen Drown (1996) samt det Pulitzerpris vindende hovedværk The Brief Wondrous Life of Oscar Wao (2007 – på dansk i 2009 under titlen Oscar Wao & hans korte og forunderlige liv). I denne omgang forlader vi Yunior så småt på vej op til overfladen efter, at han har lidt af depression og kærestesorger i syv (!) år. Årsag : utroskab med 50 (!!) kvinder. Han er en løgner og en snydepels, en håbløs romantiker og en elsker. Han er fuldt og helt og med hud og hår et menneske.

Alt det sagt er Díaz’ stærkeste karakteristika stilen, selve sproget, der synger som en lussing på en blanding af engelsk og spansk tilsat nørdende observationer, kærlighedens højder, liderlighedens mørke, det svigfulde svigt, død, sex og en fødsel, selv om Yunior aldrig får lov at agere far for det barn, der måske/måske ikke er hans.

I The New York Times ugentlige Book Review podcast blev Díaz for nyligt spurgt om, hvad der gør hans skrivestil til mere end bare en kæk blanding af spansk og engelsk (spanglish). Svaret lød noget i denne retning.

»Der hvor jeg kommer fra danser alle, jeg mener seriøst alle. Befolkningen i Den Dominikanske Republik har jive eller som de unge siger i dag. Swagger. De har rytme, de danser sgu«

»She calls you :

- a cocksucker