Print artikel

Det skal du se på CPH:DOX

James Baldwin i 'I Am Not Your Negro'
Anbefaling
15.03.17
ATLAS har vanen tro nærstuderet dokumentarfilmfestivalens program og fundet frem til de film, du skal se.

Untitled

»Den smukkeste film, som jeg kan forestille mig, er en film, som aldrig vil slå sig til ro,« er de første ord ytret i Untitled. Ordene er instruktør Michael Glawoggers egne, og hvis de står til troende, venter der en film, som er fuldstændig tro imod den filmkunst og ikke mindst -metode, som har styret Glawoggers dokumentarer lige siden debuten i 1989, og som især kommer til udtryk i storværkerne Megacitites, Workingman’s Death og Whore’s Glory. Men Untitled lader også til at være en mere radikal film. De flakkende observationer båret frem af en sociologisk puls og et samfundskritisk blik synes her at være helt frisat en tematisk styring, hvilket måske netop lader de store temaer træde renere frem i det hverdagsliv og de tilværelser, Glawogger så eminent plejer at indfange. Filmen beskrives som et kompendium, en slags filmiske notater nedfældet på farten, og består af råoptagelser skudt i løbet af to år på gennemrejse i over 12 lande i Europa og Nordafrika. Untitled er dog også Glawoggers sidste film. Hans faste klipper Mona Willi har færdiggjort filmen efter, Glawogger døde af malaria under optagelserne i 2014. Untitled er efter alt at dømme et nysgerrigt, kras og dybfølt portræt af de lande, egne, kulturer og skæbner, som Glawogger besøger. Og en livfuld og poetisk afsked med en instruktør, der var med til at forny filmkunsten.

Lørdag 18/03, kl. 21.30 i Dagmar

Onsdag 22/03, kl. 14.00 i Cinemateket

Fredag 24/03, kl. 19.00 i Grand Teatret

Untitled

I Am Not Your Negro

Hvordan fortæller man historien om en så historisk stor og facetteret personlighed som den sorte aktivist og forfatter James Baldwin? Den haitianske filmveteran Rauol Peck gør Baldwin til medfortæller i I Am Not Your Negro. Filmen er baseret på Baldwins ufærdige manuskript Remember This House, der tager udgangspunkt i hans minder og erindringer om de sorte borgerrettighedsforkæmpere Medgar Evers, Martin Luther King og Malcolm X, som Baldwin kendte personligt. Det er brudstykker fra Remember This House og andre af Baldwins tekster og breve, som udgør hvert eneste ord ytret af fortællestemmen (som tilhører ingen ringere end Samuel L. Jackson). På den måde bliver filmen også en fortælling om Baldwins eget liv, forfatterskab og politiske virke. Men det er ikke en ligefrem biografisk fortælling fra vugge til grav. Der er essayistiske tanke- og tidspring ansporet af Baldwins tekster, og Peck har helt undladt brugen af talking heads, rekonstruktioner og anden form for dokumentarisk ekstramateriale. Og det er det, der eftersigende skulle løfte I Am Not Your Negro fra at være en dokumentar om et særdeles relevant og aktuelt emne til at være en storslået film i sig selv. Pecks film om Baldwin er blevet kaldt en af de bedste film om borgerrettighedsbevægelsen i USA nogensinde, selvom den ikke vandt Oscar-statuetten for bedste dokumentar. Vurderet på modtagelsen i den internationale presse så er det ikke utænkeligt, at I Am Not Your Negro går hen og får en klassikerstatus på lige fod med Sidney Lumet og Joseph L. Mankiewicz’ King: A Filmed Record… Montgomery to Memphis fra 1970 om Martin Luther King, som også vises på festivalen.

Søndag 19/03, kl. 21.30 i Grand Teatret

Søndag 26/03, kl. 22.15 i Empire Bio

I Am Not Your Negro

Austerlitz

Titlen på ukrainske Sergej Loznitsas nyeste film, Austerlitz, er hentet fra en roman af G. W. Sebald og er et øjebedrag. Der står nemlig ikke Auschwitz. Og det er netop, hvad gæster og turisterne ser, når de besøger de nazistiske koncentrationslejrer, som Loznitsa undersøger. I sort/hvide totalbilleder viser han turisternes adfærd og væremåde i lejrene. Fra simple fikserede kamerapositioner lader det til, at Loznitsa sætter spørgsmålstegn ved, hvordan vi omgås vores egen historie, og om det overhovedet er muligt at begribe fortidens rædsler ved at besøge historien som turistattraktioner. Stilistisk bygger Austerlitz videre på det hypnotiske dybdefokus i dokumentaren Maidan fra 2014 om en af de demonstrationer, der ledte til den prorussiske Viktor Yanokovych’ afsættelse som Ukraines præsident. I det hele taget er Loznitsa optaget af historiens gang, og hvordan den populært repræsenteres og opleves, hvilket hans mange tidlige found-footage-atige dokumentarer bestående af sammenklipninger af sovjetiske ugerevyer, propagandafilm og arkivoptagelser også vidner om. Austerlitz virker som en kærkommen og tiltrængt tænkepause i mødet med masseturismen i de tidligere koncentrationslejrer. For hvilken kulturel og historisk betydning har KZ-lejrene egentlig i dag?

Søndag 19/03, kl. 12.00 i Dagmar

Søndag 26/03, kl. 12.00 i Cinemateket

Austerlitz