Print artikel

Det skal du se på CPH PIX

Sicilian Ghost Story
Anbefaling
27.09.17
Nu skal København igen fejre spillefilmen. CPH PIX vil i 14 dage vise et rigt udvalg af de nyeste film fra nær og fjern krydret med enkelte klassikere og storværker. ATLAS guider vanen tro til de festivalfilm, du bare ikke må gå glip af.

Sicilian Ghost Story

Italiens lange tradition for, også i filmen, at forholde sig til konsekvenserne af mafiaens tilstedeværelse i især syditalien, resulterer på dette års PIX i to filmatiseringer af sande historier. Born in Casal di Principe af Bruno Olivier handler om tv-stjernen Amedeo Letizias jagt på sin forsvundne bror i slutfirserne, og er, foruden en rå og realistisk menneskejagt, et portræt af Camorra-mafiaens paralysering af Campana-området omkring Napoli. Mindre realistisk skildres mafiaen i Sicilian Ghost Story af Fabio Grassadonia og Antonio Piazza, der giver nyt liv til fortællingen fra starthalvfemsernes Sicilien, om den tolvårige Giuseppe Di Matteo der blev holdt fanget af den sicilianske mafia i tre år i forsøget på at få Giuseppes far til at tie stille. Hvor Grassadonia og Piazzas SALVO fra 2013 primært er et gangsterdrama a la Gomorra og førnævnte Born in Casal di Principe, udspiller Sicilian Ghost Story sig i et felt mellem det realistiske og det eventyrlige; fotograferet af Luza Bigazzi, der de seneste år har nydt anerkendelse for sit faste arbejde for Paolo Sorrentino i bl.a. Il Divo og La Grande Belezza. Filmen viser en forbudt Romeo og Julie lignende forelskelse, hvor kærligheden mellem Luna og Giuseppe forhindres indtil hans forsvinden igangsætter Lunas søgen mod en underverden, hvor den realistiske skildring af den brutale virkelighed og drømmene om genforeningen glider sammen i farvemættede billeder.

Fredag 29/09, kl. 16.40 i Grand

Søndag 01/10, kl 19.15 i Dagmar

Tirsdag 10/10, kl. 21.15 i Cinemateket

Custody

Xavier Legrand har netop vundet Sølvløven for bedste instruktør på biennalen i Venedig for sin debutspillefilm Custody, der er en forlængelse af Legrands kortfilm Just Before Losing Everything fra 2013, der resulterede i en oscarnominering og en Cesar for bedste kortfilm. Det er en af flere film på dette års PIX ,der skildrer sårbare børn i afmægtige situationer, hvor også Carla Simóns Sommeren 93 og Sean Bakers The Florida Project er voksenfilm om børn. Custody er fortællingen om den desperate mor (Léa Drucker), der lader sig skille fra sin voldelige mand (Denis Ménochet), og forgæves søger forældremyndigheden over Julien. I stedet bliver Julien, som så mange andre børn, gidsel i sine forældres konflikt - en situation der udspiller sig dagligt, men som i Custody, med Legrands egne ord, ikke vises som et familiedrama, men som en politisk krigsfilm; måske endda en horrorfilm. I en scene fra filmen ser vi i rene, kliniske beskæringer forældreparret i et retsmøde hvor Juliens situation oplæses gennem hans egne ord. Forældrene ser til mens den sagkyndige fortæller om Juliens frygt for ‘manden’, der kun vil skade moren. Visuelt ligner Custody Jacques Audiard og Maïwenns film, hvor fokus i sidstnævntes Polisse også var en skildring af udsatte børn.

Tirsdag 03/10, kl. 21.30 i Grand

Fredag 06/10, kl. 21.15 i Cinemateket

Tirsdag 10/10, kl. 21.30 i Dagmar

Good Time

Good Time er skrevet af Josh Safdie og Ronald Bronstein og instrueret af Josh og Ben Safdie; en konstellation, der også gjorde sig gældende på deres seneste Heaven Knows What (2014) og Daddy Longlegs (2010). Filmen deltog i hovedkonkurrence på dette års festival i Cannes, og har siden modtaget ros og hæder for sin skildring af den kriminelle Connie, der efter et mislykket bankrøveri, og den efterfølgende tilfangetagning af lillebroderen Nick, må skaffe penge til at få ham fri. Det er en følelsesmæssig turbulent heist-film fra det mindre portrætterede Queens, New York, hvor Safdie brødrene selv er fra; en fortid de tidligere har forholdt sig til i bl.a. det fintfølte portræt af brødrenes far i Daddy Longlegs, der i sin tid deltog på Sundance. Good Time er en hårdere film om en skamløs løgner, der i en art god sags tjeneste ubesværet udnytter alle omkring sig. Connie spilles af Robert Pattinson, der netop nu synes at befinde sig et sted på den næsten selvfølgelige forvandlingrute fra Twilight-teenidol til seriøs skuespiller; en forvandling der på det æstetiske plan indebærer dårligt afbleget hår og gedeskæg, og som på et dybere plan indebærer valg af roller med en kompleksitet, der rækker længere end tidligere. Good Time er desuden fotograferet af Sean Price Williams, der også er aktuel på PIX i Nathan Silvers Thirst Street, og synes i sin kameraføring at ligne den stil som ungarske Mátyás Erdély gav prøver på i James White (2015) og perfektionerede i Son of Saul (2015) med næsten klaustrofobiske close-ups.

Mandag 02/10, kl. 21.30 i Palads

Søndag 08/10, kl. 21.30 i Cinemateket