Print artikel

Det skal du se på CPH PIX

A Ghost Story
Anbefaling
26.09.17
Nu skal København igen fejre spillefilmen. CPH PIX vil i 14 dage vise et rigt udvalg af de nyeste film fra nær og fjern krydret med enkelte klassikere og storværker. ATLAS guider vanen tro til de festivalfilm, du bare ikke må gå glip af.

Ciao, Ciao

Jeg husker stadig metroturen. Hver lørdag formiddag købte jeg kaffe i universitetets kiosk, tankede mit metrokort op i automaten og købte vand hos en gadesælger. Jeg boede i den nordvestligste forstad til Hong Kong. Der var skyskrabere, fabrikker og smogskyer i horisonten. Det var udsigten til det gamle Kina. Det tog lidt over en time at komme ind til midten af Hong Kong. Men jeg stod konsekvent hver lørdag og dinglede i de overfyldte metrotoge. Hver weekend havde byens eneste arthouse-biograf, Broadway, premiere på nye kinesiske film, som jeg ellers aldrig ville have hørt om. En ny verden åbnede sig for mig, og hver lørdag voksede min forundring. Hvad går vi glip af i Europa? Nå, men nu har CPH PIX endelig sat fokus på kinesisk film., og fem film er det blevet til.

Mest prominent er den internationalt anerkendte multikunstner Xu Bing, som er aktuel med en kontroversiel og kompromisløs voldsfilm, bygget op som en mosaik af overvågningsbilleder fra gader og stræder. Men på listen er også debuttanter, som er værd at fremhæve. Jeg synes, at alle skylder sig selv at give de nye, friske navne fra Kina en chance. Det er navne, vi i fremtiden kommer til at se meget mere til. Song Chuans Ciao Ciao er et godt sted at starte. I den billedsmukke debutfilm møder vi den uregerlige storbypige Ciao Ciao, som midlertidigt har forladt megabyen Guangzhou for at besøge sine forældre i en tidslomme af en bjerglandsby. Frustrationerne koger hurtigt over hos den unge, grænsesøgende pige. Men er forskellen mellem by og land virkelig så stor? Filmen, der udvikler sig til et kompromisløst erotisk drama, er en del af den opsigtsvækkende kinesiske filmbølge, der afsøger generationsspørgsmål og dilemmaet med landsbyfolket, der rykker til de evigt svulmende storbyer.

Mandag 02/10, kl. 21.00 i Cinemateket

Lørdag 07/10, kl. 16.00 i Dagmar

A Ghost Story

Der er igen rigeligt med nostalgiske filmserier, ’on location’-visninger og kaloriefattige ’talks’ på årets filmfestival i København. Men der er også den slags film, som bør være festivalens kerne: de modige værker, der slår skår i en ellers mere og mere mainstream-præget filmbranche. A Ghost Story er en af dem. Filmens idé er i sig selv en udfordring, lidt af et svært håndgribeligt potteskår. Tag sidste års Oscar-vindende mandlige hovedrolle, Casey Affleck, giv ham et tæppe over hovedet, og lad det blive der resten af filmen. Over for den hætteklædte hovedrolle har vi stortalentet Rooney Mara, som brød igennem med sine forbudte lyster i Todd Haynes’ mesterværk Carol fra 2015. I A Ghost Story har instruktør David Lowery valgt konventionerne fra. Det hele er rundet af sparsom dialog, det klassiske stumfilms billedformat 1.33:1 (4:3), som vi i dag kender mest fra tiden med analogt tv-signal, og lange, svævende klip. Jeg spår, at A Ghost Story bliver en af festivalens største hits.

Lørdag 30/09, kl. 21.30 i Grand

Lørdag 07/10, kl. 20.00 i Empire Bio

All the Cities of the North

Bosnisk-fødte Dane Komljen har de seneste år været et varmt navn med sine kortfilm i Østeuropa og på de toneangivende filmfestivaler i Europa. Sidste år brød han igennem med sin første spillefilm All the Cities of the North, som nu mere end et år efter også får et dansk publikum.

I All the Cities of the North har de to hovedpersoner (og eneste personer i filmen) ingen navne, og deres relation afsløres ikke. De bor i et blåt telt i et tomt, hvidt rum i et forladt feriecenter. De plukker bær og varmer sig ved flammerne i bålet. Det er omtrent handlingen. All the Cities of the North er rendyrket slow cinema. Referencerne til den rumænske new wave, Tarkovsky og Godard er talrige. Temaerne er ensomhed, frihed og flugten fra samfundet. Du skal se filmen, fordi den insisterer på sin egen form, sin egen rytme og sin egen fortælling. Det er umuligt at placere filmen i en af de gængse genrer, og det er kun positivt.

Lørdag 30/09, kl. 21.15 i Gloria

Lørdag 07/10, kl. 21.45 i Cinemateket