Print artikel

Det skal du se på CPH PIX 18

Fra 'Donbass' af Sergej Loznitsa
Anbefaling
25.09.18
Autofiktiv kunstfilm, ukrainsk borgerkrig og erotisk, uhyggelig pastiche. ATLAS anbefaler tre film mere fra CPH PIX-programmet.

Our Time af Carlos Reygadas

Et særegent tempo, utilnærmelige og indelukkede karakterer og en visuel æstetik, der får det filmiske univers til at fremstå underligt virkeligt og nærmest håndgribeligt. Det plejer at være opskriften på et typisk Carlos Reygadas-værk, og det lader til, at hans nyeste film Our Time er præcis alt det. Samtidig bevæger Our Time sig videre ud ad det autofiktive spor, som Reygadas betrådte for første gang i sin sidste film Post Tenebrax Lux fra 2012. I Our Time er hovedrollerne besat af Reygadas selv og konen Natalia López. De spiller et ægtepar, Juan og Esther, der lever i et åbent forhold med to børn, der også spilles af parrets rigtige børn. Juan kan på trods af det åbne forhold ikke holde jalousien tilbage, da han opdager, at Esther har en affære, og herefter følger en afsøgning af kærligheden, ægteskabet og ikke mindst moderne maskulinitet. Rammen er den ranch, parret bor på uden for Mexico City, og bjergtagende poetiske billeder af den smukke landlige natur er at forvente og vil garanteret fungere som en midlertidig lise og udfrielse i forhold til det følelsesliv, der til tider nok bliver svært at rumme og forstå fuldt ud.

Man 01/10 16.15 Cinemateket

Fre 05/10 21.00 Cinemateket

Donbass af Sergej Loznitsa

Sergej Loznitsa har med Donbass kastet sig over borgerkrigen i Ukraine og mediernes rolle i den. Loznitsa har skabt sig et navn og er blevet en festivaldarling med sin eksperimenterende tilgang til filmmediet, hvor han har bevæget sig mellem found-footage-agtige dokumentarer bestående af sammenklipninger af ugerevyer, propragandafilm og arkivoptagelser og mere iscenesat fortælling. Det observerende og hypnotiserende dybdefokus fra dokumentarer som Maidan (2014) om en af de demonstrationer, der ledte til den prorussiske Viktor Yanokovych’ afsættelse som Ukraines præsident, og Austerlitz (2017) om KZ-lejrene som moderne turistattraktioner, lader til at gå igen i Donbass. Men Donbass er mere en absurd sort komedie end en dokumentarisk skildring. Filmen begynder med skuespillere, der tilsyneladende gør sig klar til at medvirke i en krigsscene. I virkeligheden skal de spille chokerede øjenvidner i fake news, der har til formål at give fascistiske forrædere skylden for krigens rædsler. Donbass består af 13 vignetter eller afsnit, der tilsammen skaber et grotesk portræt af et splittet Ukraine i krig med sig selv - et portræt, der garanteret er lige dele indsigtsfuldt og tragikomisk.

Lør 29/09 19.00 Gloria

Man 01/10 16.30 Dagmar

Søn 07/10 18.45 Cinemateket

In Fabric af Peter Strickland

En forhekset rød kjole er hovedingrediensen i Peter Stricklands nyeste hyldest til italiensk giallo og britisk horror. Filmen er delt op i to fortællinger, hvor første del handler om Sheila, der køber den røde kjole på et udsalg i en mærkværdig uhyggelig butik. Det skulle hun selvfølgelig aldrig have gjort, men sket er sket. Pinslerne kommer hurtigt snigende og resulterer i en sansemæssig farvestrålende tour de force udi giallo-uhygge og - erotik. I filmens anden del får vaskemaskinereparatøren Reg fat i kjolen, og forbandelsen gentager sig - dog med med variationer. Som i Stricklands seneste tre film er In Fabric en morsom og yderst farverig pastiche, der gådefuldt leger med tilskuerens nysgerrighed og sanser, og hvis den bare når i nærheden af The Duke of Burgundy fra 2014, så er man sikret en højst besynderlig og overraskende filmoplevelse. Desuden byder In Fabric på et kort gensyn med Sidse Babett Knudsen, der spillede en af hovedrollerne i The Duke of Burgundy.

Søn 30/9 18.30 Cinemateket

Fre 05/10 22.15 Empire Bio

Ons 10/10 19.00 Grand Teatret