Print artikel

Det skal du se på CPH PIX

Foto fra 'Godless'
Anbefaling
24.10.16
Det er snart tid til endnu en filmfestival. CPH PIX sparkes i gang på torsdag d. 27 oktober. ATLAS guider til, hvad man kan blive klogere på, og hvad man bare ikke må gå glip af.

Dark Night

Jeg gider ikke se gyserfilm i Elmegade, djævleuddrivelser i Absalon Kirken eller rom-coms i svømmehallen. Jeg vil se filmkunst fra de bølger, der lige nu driver ind over os. Og her er CPH PIX heldigvis stærk. Festivalens ubetinget stærkeste – og mindste – serie findes i festivalens spot på den amerikanske og alt for undervurderede indieinstruktør Tim Sutton. Her finder du ingen traditionelle narrativer og karakterudviklinger. I stedet får du en instruktør, der hylder den ægte auteurs tro på konstant udvikling i det filmiske sprog. Her får du udvaskede farver, skælvende stemninger og en sparsom dialog, der tvinger dig til at tage stilling. Du skal se alle tre film på festivalen. De to første, Pavillon og Memphis er måske ikke perfekte film, men de viser nye veje. Det er Gus Vant Sant og Terrence Mallick for alle pengene. Fællestrækkene for de første film er den subtile coming-of-age-fortælling, de søgende skæbner og de melankolske undertoner i farver og musik. Suttons nyeste film, den Elephant-inspirerede Dark Night, ligner med sin handling en gennembrudsfilm. Dark Night undersøger massakren under en midnatsvisning af Batman-filmen Dark Knight, hvor en 27-årig fyr klædt ud som Jokeren skød og dræbte 12 unge mennesker. Instruktøren selv besøger Grand Teatret den 28. oktober.

Fredag 28/10, kl. 21.30 i Grand Teatret. Mød Tim Sutton

Torsdag 3/11, kl. 22.30 i Empire Bio.

Tirsdag 8/11, kl. 19.00 i Gloria

> Dark Night

Godless

Jeg var 14 år, da Lilja 4-ever i 2002 blev vist i biograferne i Danmark. Det var en regnvejrsdag i september, og jeg så den til en forevisning i Cinemateket efter skole. Jeg husker stadig den dag. Jeg følte mig fysisk lammet, da Rammstein og rulletekster buldrede hen over lærredet. Den fremadstormende bulgarske instruktør Ralitza Petrovas debutfilm Godless ligner en film, som jeg håber, at et stort dansk publikum får fornøjelsen af. Det ligner en film, der kan hamre sig ind i hjertet på dig, ligesom det socialrealistiske mesterværk fra 2002 gjorde hos mig. Der lægges op til en massiv samfundskritik, og ingen skånes i filmens plot. Vi følger Gana, som arbejder på et hjem for demente ældre. Men et galoperende morfinmisbrug tvinger hende til en ekstra indkomst. Den finder hun ved at stjæle de gamles ID-kort, som hun sælger videre på det sorte marked. Jeg tror, det er rimeligt at advare folk med sarte følelser over for Østeuropa mod Godless. Æstetikken og plottet ser ud til at leve op til filmens titel.

Tirsdag 1/11 kl. 19.00 i Dagmar Teatret

Lørdag 5/11 kl. 16.45 i Cinemateket

> Godless

Despite the Night

Det værste begreb, jeg kender, er second screen. Mens du ser serien, tweeter du. Mens du ser filmen, ser du fraklip på iPad’en og spiser Oreo’s. Jeg tror, den kompromisløse provokatør og filminstruktør Philippe Grandieux vil være enig med mig. Grandrieux’ film er universer. Det kræves, at du smider alt, hvad du har i hænderne, og lader dig forføre. Derfor skal du gå i biografen og se hans seneste film, Despite the Night, som skal være hans sorteste film. Grandrieux er en af hovednavnene inden for den franske filmbølge new French Extremism, og det siger ikke så lidt, når folk som Michael Haneke, Gaspar Noé og Bruno Dumont er i samme kategori. Det er chok og ekstase in your face. I filmen følger vi Lenz, der er vendt tilbage til Paris fra London for at finde sin kæreste Madeleine. Han ender i en ultravoldelig underverden befolket af beskidte gangstere, der bruger tiden på at lave snuff-film og slå på tæven. Og hvorfor skal man så se den? Fordi Grandrieux er en ener i et ellers ofte alt for pænt filmmarked. Her får man den fulde dosis, og man får en af de biografoplevelser, som de færreste film i disse år leverer.

Lørdag 29/10 kl. 21.15 i Gloria

Fredag 4/11 kl. 21.15 i Cinemateket. Mød instruktøren

> Despite the Night