Print artikel

Det skal du se på Copenhagen Architecture Festival

'Columbus'
Anbefaling
02.05.18
Copenhagen Architecture Festival har endnu engang en masse film på programmet, og for cineasten er der igen gamle såvel som nye godbidder.

Waiting for Happiness

Nouadhibou er mast ind mellem Saharaørkenen og Atlanterhavet. Byen er Mauretaniens næststørste, og med både togstation, havn og lufthavn er den et trafikalt knudepunkt og et vindue for afrikaneres drømme om at nå det forjættede Europa. Waiting for Happiness (2002) af Abderrahmane Sissako består af en række løst sammenhængende begivenheder i den vestafrikanske transitby. En poetisk mosaik af billeder og stemninger indrammer livet i Nouadhibou. Når håbet er fjernt, er melankolien nærværende, og for 17-årige Abdallah, der vel er det tætteste, man kommer på en hovedkarakter i filmen, er udsigten til lykken lang. Han venter på et tog, der skal tage ham til Europa og tager afsked med sin mor. Han taler ikke længere den lokale stammedialekt og er i det hele taget afkoblet fra det liv, han observerer omkring sig. Waiting for Happiness er en smuk elegisk meditation over et samfund, der venter på og længes efter noget andet og bedre uden at vide, hvad det præcis er.

Tirsdag 15/5 kl. 19.15 i Cinemateket i København

Min onkel

»Filmens Don Quixote.« Sådan har den legendariske komiker Jacques Tati omtalt sig selv. Men sammenligningen med den fablende ridder kunne for så vidt også gælde Tatis berømte karakter, Monsieur Hulot, der ligesom Don Quixote synes at høre en anden tid til. Hulot er distræt på grænsen til verdensfjern, overdrevent høflig og kejtet. Og så er det moderne liv med forbrugerisme og nymodens teknologi totalt fremmed for det ranglede fortidslevn. I Min onkel (1958) får Hulot et job af sin søsters mand, Monsieur Arpel, på en fabrik, og mødet med fabrikken og familien Arpels moderne villa med dertilhørende elektroniske apparater og fashionable møbler bliver startskuddet til en absurd farce, hvor Hulot med sin naivitet får den maskinelle automatisering til at slå knuder på sig selv og forvandle orden til kaos. Og så er lydsiden i Min onkel som i andre af Tatis film utroligt legende og fantasifuld. Fraværet af en egentlig dialog og brugen af lydeffekter til at skabe komik peger på én og samme tid tilbage på de store stumfilmskomikere og frem mod et utappet potentiale for komikken i lydfilmen. Tati er både blevet kaldt reaktionær og revolutionær i sin absurde skildring af det moderne liv, men hvad end det var for en idealisme, der drev Tati, så gik han sjældent på kompromis. Han lavede kun fem spillefilm i alt i sin karriere, og Min onkel vandt flere priser end nogen af Tatis andre film.

Fredag 11/05 kl. 16.45 i Cinemateket i København.

Columbus

Den lille amerikanske by Columbus huser stor modernistisk arkitektur. Bygninger af arkitekter som Eliel Saarinen, Eero Saarinen (Eliels søn), I. M. Pei, Robert A. M. Stern og Richard Meier pryder byen med de ca. 40.000 indbyggere. Columbus er blevet kaldt »Midtvestens arkitekturmekka«, og med byen som bagtæppe kaster Kogonada sig ud i sin spillefilmsdebut Columbus (2017).

Koreanskfødte Jin rejser til Columbus for at tage sig af sin far, som er blevet indlagt efter et slagtilfælde. Her møder Jin den noget yngre Casey, der drømmer om at blive arkitekt. Hun nænner dog ikke at forlade sin mor, der er tidligere stofmisbruger. Casey tager Jin med rundt i Columbus for at vise ham sine favoritbygninger, og et intellektuelt venskab opstår. Kogonada lader dog ikke bare sit bedrøvelige drama udspille sig med de imponerende bygningsværker i baggrunden. I en stil, der afslører Kogonadas store og vedkendte fascination af den japanske mesterinstruktør Yasujirō Ozu, er hvert skud og hver vinkel nøje udvalgt og synes mere og mere, som filmen skrider frem, at rokke ved, hvad der er forgrund og baggrund. Man begynder at opleve arkitekturen gennem Jin og Caseys samtaler, øjne og samvær. Columbus er derfor også en film om det at se og betragte, og igen og igen vender filmen tilbage til de samme facader, indgange, gyder og skulpturer. Arkitekturen forvandles i Columbus på imponerende vis til et rum for bearbejdning og introspektion, der ikke kun omfavner filmens karakterer, men også rækker ud imod publikum.

Søndag 06/05 kl. 19.00 i Grand Teatret

Mandag 14/05 kl. 19.00 i Gloria