Print artikel

Det kan du læse i weekenden

Munchs 'Kålmark'
Anbefaling
01.12.17
Hver fredag kommer ATLAS med anbefalinger til en weekend på internettet. I denne uge handler det om dødsorgiet i Mosul, livet som avatar i Second Life og om Edvard Munch og de norske skove.

After the liberation of Mosul, an orgy of killing

I de sidste dages kampe i Mosul fulgte Abdul-Ahad de irakiske soldaters kamp mod IS, og så og hørte, hvordan der for første gang i mange år kom en dag i byen, hvor maskingeværer, bilbomber og krigsfly var stille; blot for at det sande dødsorgie kunne begyndte.

Således beretter Abdul-Ahad om hvordan tilbageværende IS-kæmpere blev holdt i live, blot så tortureren kunne fortsætte til de blev skudt og dræbt af irakiske soldater, der til tider filmede sig selv som bødler. Artiklen er et rystende indblik i krigens gru og en fortælling om forvandlingen af en befrielse til et dødsorgie.

> After the liberation of Mosul, an orgy of killing

The Digital Ruins of a Forgotten Future

På en stor træterrasse står en lyshåret pige og ser på det funklende hav. En hængepil lægger sig på overfladen og skygger for den hvide badebro, der løber fra haven og ud i vandet. Scenen stammer fra Bridgette McNeals liv som avataren Gidge Uriza i Second Life, der skulle have været internettets fremtid, men som blev overhalet af Facebook.

Men der er mange, der som McNeal, bruger timer i Second Life. Som en art reportage, giver Jamsons artikel en fornemmelse for de personer der hellere vil leve i det andet liv; heriblandt Second Lifes skaber, Philip Rosedale, der plejede at vandre rundt i den virtuelle verden. »I was like a god«, som han formulerer det.

> The Digital Ruins of a Forgotten Future

Norwegian Woods

Til premieren på Joachim Triers nye film, Thelma, fortalte den norske instruktør i mandags, at han i øjeblikket arbejder på en dokumentarfilm sammen med Karl Ove Knausgård, der handler om Edvard Munch. Trier fortalte blandt andet om Munchs unge år i Berlin, hvor han stjal Strindbergs damer, og om hans otte måneder lange forløb på en psykiatrisk klinik i København.

Munchs begivenhedsrige liv danner ramme for denne artikel af Rowland, der kommer ovenpå to større Munchudstillinger; en netop afsluttet i Oslo, kurateret af Knausgård, og en der skal til at åbne i New York. Med afsæt i dette skriver Rowland om Munch, Knausgård, Norge og malerier. Med brug af Knausgårds sætninger skriver Rowland om mødet med et munchmaleri:

»If you have ever stood in a room in front of a painting by Munch, or Van Gogh or Rembrandt for that matter, you will know that part of the painting’s magic is that it brings together its time and yours, its place and yours, and there is comfort in that, because even the distance that is inherent in loneliness is suspended in that moment.«

> Norwegian Woods